کتاب ارزیابی غیر مخرب (Peter J. Shull)

کتاب ارزیابی غیر مخرب
Nondestructive Evaluation (Peter J. Shull)کتاب ارزیابی غیرمخرب

آزمایشهای غیر مخرب به انواع روشهائی گفته می شود که با بهره گیری از آنها می توان علاوه بر تشخیص بعضی از خواص فیزیکی و شیمیائی، ناپیوستگی ها، تغییرات ساختاری درون قطعات و ادوات را بدون نمونه برداری و تخریب شناسائی و ارزیابی نمود . این نوع آزمایش ها با قابلیت های خاص در اکثر شرایط جغرافیائی و جوی قابل استفاده می باشند.

سابقه کاربرد آزمایشهای غیرمخرب به گذشته های بسیار دور بر می گردد . در دیرزمانی صنعتگران با روش طنین صوتی (Acoustic Emission) و با اصطلاحی چون صدای ناله قلع (Tin Cry) ، واکنش صوتی تنش ها را در قطعات چکش خوار تشخیص می دادند. اما آن طور که در نوشته ها آمده، اولین آزمایش قابل استناد در زمینه آزمایش های غیرمخرب را می توان به ارشمیدس نسبت داد. 

آزمون‌های غیرمخرب به مجموعه‌ای از روش‌های ارزیابی و تعیین خواص دستگاه‌ها و قطعات ساخته شده گفته می‌شود که هیچ‌گونه آسیب یا تغییری در سامانه ایجاد نکنند. آزمایشات غیر مخرب به روشهایی اطلاق می گردد که با بررسی سازه و بدون ایجاد تخریب و تغییر در آن نسبت به شناسایی و مشخص نمودن خواص مورد نظر اقدام نمایید.

روشهای گوناگونی به عنوان آزمایشات غیر مخرب شناخته می شوند. مراجع گوناگونی برای انجام آزمایشات غیر مخرب معرفی شده اند. هر یک از استانداردهای ISO,BS,EN,DIN,… روشهای مختلفی را برای انجام آزمونهای غیر مخرب معرفی نموده اند. روش کار آزمایشات غیر مخرب جز دستور العمل هایی است که باید در خصوص آماده سازی آن برای بازرسی از هر سازه ای قبل از شروع عملیات دقت کافی به عمل آید. دلیل این امر این است که در حقیقت با تدوین روش مناسب و درست و درج معیارهای پذیرش متناسب با حساسیت سازه از صرف زمان و هزینه بیهوده جلوگیری می شود.  این آزمایشات جهت بررسی کیفیت مواد و قطعات دارای کاربرد می باشند.

در بسیاری موارد از این آزمایشات جهت بررسی کیفیت جوشکاری انجام شده بر روی سازه های مختلف استفاده می شود، ولی باید به یاد داشت کاربرد آزمایشات غیر مخرب بسیار فراتر از کنترل کیفیت جوشکاری بوده و در تجزیه و تحلیل میزان عمر سازه ها و خواص الکتریکی ، مکانیکی و … دارای کاربردهای فراوان می باشد.

آیا مقاله برای شما مفید بود ؟
5/raterateraterate
3.14
0 نظر ثبت شده
  • دانلود فقط با IP ایران امکانپذیر است. در صورت عدم مشاهده باکس قرمز رنگ دانلود، VPN خود را خاموش نموده و صفحه را رفرش کنید.

  • پسورد فایل فشرده : www.iran-mavad.com

دانلود کتاب ارزیابی غیر مخرب (Nondestructive Evaluation)
10.7MB PDF

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران