مشخصات، خواص و کاربردهای آلیاژ آلومینیوم 2011

مقدمه آلیاژ آلومینیوم 2011 یکی از آلیاژهای عملیات حرارتی پذیر آلومینیوم است که به دلیل قابلیت ماشین کاری فوق العاده ای که دارد، در صنعت آلیاژی شناخته شده محسوب می شود. در این مقاله با مشخصات این آلیاژ بیشتر آشنا خواهیم شد....

آلیاژهای آلومینیوم سری 2xxx که به سری 2000 معروف هستند، با عنصر آلیاژی مس شناخته می شوند. گاهی اوقات منیزیوم نیز به عنوان عنصر آلیاژی دوم به ترکیب این آلیاژها اضافه می شود، اما اصلی ترین عنصر آلیاژي مس است که خواص آلیاژ نیز متاثر از ویژگی های این عنصر است.

ترکیب شیمیایی آلیاژ 2011 آلومینیوم

آلیاژهای سری 2000 اولین دسته از آلیاژهای عملیات حرارتی پذیر آلومینیوم هستند که ساخته شدند. حضور مس باعث افزایش استحکام این آلیاژها به مقدار زیادی می شود.

اضافه کردن این عنصر به آلومینیوم، استحکام آن را تا حد زیادی بالا می برد. استحکام تسلیم آلومینیوم خام معمولا بین 11-7 MPa است، اما با اضافه کردن مس و برخی دیگر از عناصر آلیاژی، می توان این استحکام را تا بیش از 50 برابر افزایش داد.

خواص فیزیکی آلومینیوم 2011

آلیاژ 2011 آلومینیوم در استانداردهای مختلف با نام های AlCu6BiPb ،FC1 ،AlCuBiPb ،A92011 CB60 ،3.1655 نیز شناخته می شود. این آلیاژ یکی از آلیاژهای با استحکام بالای آلومینیوم محسوب می شود که قابلیت ماشین کاری استثنایی دارد. این آلیاژ با نام آلیاژ ماشین کاری آزاد (FMA) نیز شناخته می شود. این ویژگی اجازه تولید قطعاتی با جزئیات بالا و پیچیده را می دهد. در برخی مواقع این آلیاژ می تواند جایگزین آلیاژ برنج شود و عملکرد مناسبی داشته باشد.

بررسی به لحاظ مقاومت خوردگی

عنصر مس مقاومت چندان مناسبی در برابر خوردگی از خود نشان نمی دهد. به همین دلیل آلیاژ آلومینیوم 2011 در برابر خوردگی چندان مقاوم نیست و در هنگام استفاده، معمولا روی آن را با آلیاژی از سری 6000 پوشش می دهند. زمانی که نیاز به آلیاژی با مقاومت خوردگی باشد، آلیاژ 6262T9 می تواند جایگزین بهتری برای این آلیاژ باشد.

عملیات حرارتی آلیاژ آلومینیوم 2011

همان طور که اشاره کردیم، آلیاژهای سری 2000 آلومینیوم جزو آلیاژهای عملیات حرارتی پذیر محسوب می شوند. بنابراین توسط عملیات پیرسختی مستحکم می شوند. معمول ترین عملیات حرارتی که در نام گذاری آلیاژ آلومینیوم 2011 مشاهده می شوند، عبارتند از:

  • T3: عملیات حرارتی انحلال شده، کار سرد شده و به طور طبیعی پیر شده
  • T6: عملیات حرارتی انحلال شده و به طور مصنوعی پیر شده

خواص مکانیکی آلیاژ آلومینیوم 2011T4

خواص مکانیکی آلیاژ آلومینیوم 2011 تحت عملیات T6خواص مکانیکی برای آلیاژهای آلومینیوم 2011 تحت عملیات T4 و T6

جوش پذیری آلیاژ 2011

به لحاظ جوش پذیری، آلیاژهای سری 2000 جوش پذیری مناسبی ندارند. آلومینیوم 2011 نیز از این قاعده مستثنی نیست و تا حد امکان توصیه می شود برای اتصال آن به آلیاژی مشابه یا از جنس متفاوت، جوشکاری نشود. هر چند که به دلیل استفاده آن در قطعات ماشین کاری شده، به ندرت نیازی به جوشکاری آن وجود دارد.

روش های تولید آلیاژ 2011

کاربردهای آلیاژ آلومینیوم 2011

آلیاژ آلومینیوم 2011 بیشتر در مواردی استفاده می شود که قطعات تولید شده نیاز به ماشین کاری های مکرر داشته باشند. این کاربردها معمولا شامل لوازم آشپزخانه، تریم خودروها، بست ها، اتصالات و ابزارآلات نظامی هستند. همچنین از این آلیاژ می توان در تهیه میله ها، سیم ها، لوله ها، پروفیل ها و میلگردها که نیاز به استحکام بالایی دارند، استفاده کرد.

آیا مقاله برای شما مفید بود ؟
5/raterateraterate
3.86
0 نظر ثبت شده

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران