طراحی و ساخت آلیاژهای آلومینیوم ( John Dwight )

Aluminium Design and Construction

 John Dwight

Aluminium Design and Construction

 

شرح :

فناوری تولید آلیاژهای مقاوم و سبک آلومینیومی مورد استفاده در صنایع پیشرفته به ویژه هوافضا است و آلیاژ آلومینیوم تولید شده از استحکامی بالاتر از آلیاژهای تجاری معمول برخوردار بوده و بدون نیاز به مواد اولیه خارجی، با هزینه‌ای کمتر در کشور قابل تولید است. خصوصیات انواع مختلف آلیاژهای ریختگی آلومینیوم، براساس عنصر آلیاژی اصلی طبقه‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال: Al-Mg-Al و غیره. هر کدام از آلیاژها بوسیله‌ی ترکیب شیمیایی اصلی آنها مشخص می‌گردند. اگرچه آلیاژهای ریختگی در دسترس، بسیار متفاوت می‌باشند، تعداد آلیاژهایی که در حجم زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار اندک هستند. انتخاب آلیاژها برای قطعات ریختگی که بوسیله‌ی فرآیندهای مختلف ریخته‌گری تولید می‌شوند، در وحله‌ی اول به ترکیب آلیاژ که به نوبه‌ی خود کنترل کننده‌ی مشخصات آلیاژ، از قبیل دامنه‌ی انجماد، سیالیت و غیره می‌باشد، قطعات ریخته‌گری شده در ماسه کمترین محدودیت را در رابطه با انتخاب آلیاژ ایجاد کرده و به طور معمول در موردآلیاژها بکار می‌رود.

در مورد آلیاژهای مورد استفاده در ریخته‌گری تحت فشار مسأله‌ی اصلی دماگداز پایین آلیاژ می‌باشد که باعث افزایش سرعت تولید و کاهش سائیدگی قالب می‌گردد. گروههای مختلف آلیاژهای آلومینیوم را می‌توان برحسب ترتیب کاهش قابلیت ریخته‌گری بصورت ××۷، ××۴، ××۵، ××۲ و ××۷ طبقه‌بندی نمود. مقاومت به خوردگی این آلیاژها نیز تابع ترکیب شیمیایی بوده و آلیاژهای عاری از مس معمولاً مقاومت برخوردگی بیشتری نسبت به آلیاژهای حاوی مس دارند. آلیاژهای سری ××۸ که عنصر آلیاژی آن قلع می‌باشد، برای یاتاقان‌ها استفاده می‌شوند.

این آلیاژها اجزای مهم هواپیماها و راکتها را می سازند . وقتی آلومینیوم را در خلا تبخیر کنند پوششی تشکیل می دهد که هم نور مرئی و هم گرمای تابشی را منعکس می کند. این پوششها لایه نازک اکسید آلومینیوم محافظ را بوجود می آورند که همانند پوششهای نقره خاصیت خود را از دست نمی دهند. یکی دیگر از موارد استفاده از این فلز در لایه آینه های تلسکوپهای نجومی است.
برخی از کاربردهای فراوان آلومینیوم عبارتند از :
– حمل و نقل «اتومبیلها ِ هواپیماها ِ کامیونها ِ کشتی ها ِ ناوگانهای دریایی ِ راه آهن و …)
– بسته بندی«قوطیها ِ فویل و…)
– ساختمان«درب ِ پنجره ِ دیوار پوشها و …)
– کالاهای با دوام مصرف کننده(وسلیل برقی خانگی ِ وسایل آشپزخانه ِ …)
– خطوط انتقال الکتریکی (به علت وزن سبک اگرجه هدایت الکترِکی آن تنها ۶۰% هدایت الکتریکی مس می باشد)
– ماشین آلات

قالب بندی : PDF

تعداد صفحات :۳۰۲

حجم :‌ ۳٫۲۰MB

لینک دانلود

 
 مشاهده مطالب مرتبط
آیا مقاله برای شما مفید بود ؟
5/raterateraterate
4
0 نظر ثبت شده

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران