فولادهای پرآلیاژ

فولادهای پرآلیاژ ریخته گری شده به طور گسترده به دلیل مقاومت به خوردگی در محیط های آبی در دمای محیط و یا نزدیک به این دما و یا کار در اتمسفر با گاز داغ و یا دماهای بالا (بیش از ۶۵ یا ۱۲۰۰) یا مورد استفاده قرار می گیرند .

برخی از خواص مکانیکی فولادهای پرآلیاژ (برای مثال سختی واستحکام تسلیم) می توانند بوسیله عملیات حرارتی مناسب تغییر یابند. با این حال فولاد های ریخته گری پر آلیاژی که دارای بیش از ۲۰ الی ۳۰ درصد Cr+Ni می باشند، این مواد بنابراین غیر قابل سخت کردن هستند و خواصشان وابسته به ترکیب است و نه عملیات حرارتی بنابراین توجه ویژه ای برای هرگروه از فولادهای پر آلیاژ با توجه به حرارتی ریخته گری، ذوب و عملیات حرارتی جایگزین می بایست داشت.

فولادهای پرآلیاژ چه هستند؟

یکی دیگر از انواع مهم فولادها ، فولاد آلیاژی است که علاوه بر عناصر ذکر شده در بالا، مقادیر قابل توجهی از عناصری مانند کرم، نیکل و مولیبدن آن را از فولاد کربنی ساده متمایز می کند. فولاد آلیاژی می تواند کم آلیاژ، پر آلیاژ یا میکرو آلیاژی (HSLA) باشد. بخش خاصی از فولادهای آلیاژی، فولادهای زنگ نزن (stainless steel) هستند که حداقل  ۱۱٫۵ درصد کرم دارند.

فولادهای ابزار (tool steels ) فولادهایی هستند که برای ساخت ابزار مورد نیاز جهت برش، شکل دهی و سایر فرآیندهای مورد نیاز برای تبدیل مواد فلزی و غیر فلزی به اشکال مورد نظر بکار می روند.

2
دقیــقه مطالعه

فولاد ابزار Tool Steel

بسیاری از اشیائی که در زندگی روزمره با آن‌ها سر و کار داریم از فولادهای ابزار به...

ذکر این نکته لازم است که برخی فولاد ها به شکل فولاد ریختگی  (steel castings ) مورد استفاده قرار می گیرند اما روی بیشتر قطعات فولادی کار مکانیکی انجام می گردد تا به شکل نهایی برسند و بدین جهت به محصولات کارشده (wrought products ) موسوم هستند.

در کاربردهای خاص، فولادهای ساده کربنی پاسخگوی نیاز ما نیستند. بعنوان مثال زمانیکه مقاومت به خوردگی، یا مقاومت به سایش، یا خواص مکانیکی بالا موردنیاز باشند. به همین دلیل برای رفع محدودیت ها و بهبود خواص فولادها، عناصر آلیاژی به آن اضافه می کنند که به این دسته از فولادها، آلیاژی می گویند.

مهم ترین عناصر آلیاژی فولاد:

کروم، نیکل، منگنز، مولیبدن، مس، آلومینیوم، سیلیسیوم، کبالت و…

انواع فولادهای آلیاژی

فولادهای آلیاژی را نیز می توان از جنبه های مختلفی مانند مقدار عناصر آلیاژی، عناصر آلیاژی پایه، کاربرد فولاد و ریزساختار فولاد طبقه بندی و مورد بررسی قرار داد.

فولاد آلیاژی می تواند کم آلیاژ، پر آلیاژ یا میکرو آلیاژی (HSLA) باشد.

بخش خاصی از فولادهای پرآلیاژ ، فولادهای زنگ نزن (stainless steel ) هستند که حداقل ۱۱٫۵ درصد کرم دارند.

فولادهای ابزار (tool steels ) فولادهایی هستند که برای ساخت ابزار مورد نیاز جهت برش، شکل دهی و سایر فرآیندهای مورد نیاز برای تبدیل مواد فلزی و غیر فلزی به اشکال مورد نظر بکار می روند.
ذکر این نکته لازم است که برخی فولاد ها به شکل فولاد ریختگی  (steel castings ) مورد استفاده قرار می گیرند اما روی بیشتر قطعات فولادی کار مکانیکی انجام می گردد تا به شکل نهایی برسند و بدین جهت محصولات کارشده (wrought products ) موسوم هستند.

آیا مقاله برای شما مفید بود ؟
5/ raterateraterate
3.86
0 نظر ثبت شده
  • دانلود فقط با IP ایران امکانپذیر است. در صورت عدم مشاهده باکس قرمز رنگ دانلود، VPN خود را خاموش نموده و صفحه را رفرش کنید.

  • پسورد فایل فشرده : www.iran-mavad.com

دانلود کتابچه فولادهای پرآلیاژ
۰٫۵MB PDF

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران