چگونه سوئد برای نخستین بار توانست به تکنولوژی تولید فولاد بدون سوخت فسیلی دست یابد؟

سوئد توانسته است برای نخستین بار در جهان به تکنولوژی تولید فولاد بدون استفاده از سوخت های فسیلی دست پیدا کند. این اقدام، گام بسیار بزرگی در جهت کاهش انتشار محصولات حاوی کربن به شمار می رود.

این محموله فولاد به شرکت سازنده کامیون های ولوو (AB) تحویل داده شده است، اما بر اساس برآوردها، تولید فولاد با این تکنولوژی تا سال 2026 امکان پذیر نخواهد بود.

انتشار این خبر می تواند در جهت اقدامات بعدی در صنایع به جهت جلوگیری از انتشار آلاینده های زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی مفید باشد. در حالی که تلاش ها در جهت نقش اهمیت سوخت های فسیلی بر تولید الکتریسیته مورد بررسی قرار گرفته است، تحقیقات انجام شده نشان می دهند که 553 کارخانه بزرگ تولید فولاد جهان مسئول تولید 9% کل کربن دی اکسید ساطع شده در کره زمین هستند. این موضوع به سبب استفاده از مقادیر زیادی از سوخت های فسیلی است، به خصوص سوخت کک که برای آلیاژسازی مورد استفاده قرار می گیرد. آژانس بین المللی انرژی پیشبینی کرده است که تا سال 2050 تولید فولاد به میزان یک سوم تولید فعلی رشد خواهد داشت.

Ibrahim Baylan رئیس بازرگانی، صنعت و نوآوری سوئد در یک کنفرانس با اشاره به این موضوع اظهار داشت:

خرسندم که وزیر کارآفرینی و انرژی در کشوری هستم که صنعت آن در حال بازسازی برای استفاده از انرژی های در فناوری های سبز است.

وی ادامه داد:

امروزه صنایع و به ویژه صنعت فولاد حجم زیادی آلاینده تولید می کنند، اما این صنایع بخش مهمی از راه حل هستند.

ساخت این فولادها محصول مشترک همکاری شرکت سوئدی تولیدکننده فولاد SSAB، کارخانه انرژی Vattenfall و شرکت استخراج LKAB بوده است. تکنولوژی HYBRIT (فشرده سازی هیدروژن در خلال فناوری تولید آهن) جایگزین استفاده از سوخت های فسیلی در مراحل تولید گلوله های آهنی (که موادی کلیدی جهت تولید فولاد هستند) و حذف اکسیژن از آهن شده است. این کار با استفاده از جایگزینی کربن و کک با گاز هیدروژن انجام می گیرد. SSAB از این آهن برای تولید شمش های فولادی استفاده می کند.

فرایند هایبریت (HYBRIT) برای تولید فولاد

کل مقدار CO2 تولیدی سوئد در سال 2020 حدود 45 میلیون تن بوده است. از این میزان، حدود 9 میلیون تن برای شرکت SSAB بوده است. HYBRIT مدعی است که با حذف سوخت های فسیلی از فرایند فولادسازی، کل CO2 تولیدی سالانه کشور سوئد حداقل به میزان 10% کاهش خواهد یافت.

Martin Lindqvist بنیانگذار SSAB اظهار می کند:

تولید فولاد برای نخستین بار بدون استفاده از سوخت های فسیلی، نه تنها برای شرکت SSAB یک دستاورد محسوب می شود، بلکه اثبات می کند که می توان با یک گذار بزرگ ردپای سوخت های فسیلی و کربن را از صنعت فولاد پاک کرد. ما امیدواریم که این اقدام، برای کسانی که علاقه مند به توسعه تکنولوژی های پاک هستند، الهام بخش باشد.

Anna Borg موسس Vattenfall که صاحب برخی از بزرگ ترین مزارع فعال با تکنولوژی بادی در اروپا نیز هست، می گوید:

این تکنولوژی به ما نشان می دهد که چگونه همکاران و شرکای ما چگونه می توانند اثرات گلخانه ای را کاهش دهند و مزیتی رقابتی برای صنایع ایجاد کنند.

SSAB، LKAB و Vattenfall ادعا می کنند که خط تولید کامل تولید فولاد را با این تکنولوژی جدید تا سال 2026 شروع خواهند کرد. در ابتدای امسال، ولوو اعلام کرد که نخستین سازنده وسایل نقلیه با این دست از فولادها خواهد بود.

در حالی که احتمالا این پروژه نخستین پروژه ای خواهد بود که محصولاتی عاری از سوخت های فسیلی تولید می کند، پروژه های دیگری نیز بر روی پروژه تولید «فولاد سبز» در حال اجراست. سوئدی ها مشغول رقابت در زمینه دستیابی به اولین خط تولید صنعتی هستند، با این اوصاف، انتظار می رود که این پروژه تا سال 2024 پیاده سازی شود.

اما از سویی دیگر، در چین، بزرگ ترین کارخانه سازنده فولاد جهان «Baowu» اعلام کرده است که تا سال 2050 این قابلیت را پیدا خواهد کرد که آلاینده های کربنی ساطع شده را از فرایند تولید حذف کند و به توسعه تکنولوژی های مبتنی بر هیدروژن بپردازد که سوخت های فسیلی در چرخه تولید حضور نداشته باشند.

کارخانه تولید فولاد Teta هند نیز فرایندی با نام HIsarna توسعه داده است. در این فرایند گرچه هنوز از زغال سنگ استفاده می شود، اما میزان آلاینده های تولیدی را تا 20% کاهش داده است.

در این بین، شرکت COURSE ژاپن نیز قریب 50 پروژه تدوین کرده است تا با به کارگیری طیف وسیعی از تکنولوژی ها میزان آلاینده های تولیدی را در کوره های ذوب آهن کاهش دهد.

منبع

www.forbes.com

آیا مقاله برای شما مفید بود ؟
5/rateraterateraterate
4.2
0 نظر ثبت شده

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران